עוולות מסחריות – גניבת עין ומוניטין מסחרי.

ב טיפים > מאמרים > משפטי מסחרי, מאת 

כללי

במציאות היום יומית, הולכת וגוברת התחרות העסקית והמסחרית בין חברות וגופים פרטיים שמטרתם למתג את מוצריהם בדרך הזולה ביותר ולמכור אותם בדרך המהירה ביותר.

חזונו העסקי של כל בעל עסק הוא הפחתת עלויות ומקסום התועלת על מנת להביא לרווחים גבוהים יותר. לעיתים החזון העסקי מיושם תוך כדי פגיעה בעסק אחר.

אם כך כיצד יכול בעל עסק ו/או גוף פרטי להבטיח שהתחרות העסקית תתנהל באופן הוגן מבלי לחצות קווים אדומים?

רק במקרים מסוימים ישנה אפשרות לבעל עסק ליצור הגנה משפטית על מוצר מסוים או על שם עסק מסוים שצבר מוניטין. במקרים אחרים אין אפשרות ליצור הגנה משפטית למוצרים מסוימים או לשם עסק, מה עוד שגם ביצירת הגנה משפטית למוצר מסוים יש משום שיקולים של עלות מול תועלת.

כך למשל, בעל עסק יכול להקנות הגנה משפטית על מוצר מסוים שמהווה מדגם רשום כהגדרתו בחוק, לרשום פטנט או סימן מסחרי על מוצר אחר שעומד בקריטריונים הנדרשים לרישום פטנט או לרישום סימן מסחרי.

בנוסף, המחוקק יצר מספר חקיקות אשר נותנות הגנות משפטיות ומזכות בעל עסק שנפגע כתוצאה מביצוע עוולה מסחרית כלפיו. מטרתן של הגנות אלו לנסות ולצמצם תחרות לא הוגנת תוך שמירה על שוק חופשי.

יודגש, כי בהתאם לחוק עוולות מסחריות ובהתאם לחוקים אחרים (חוק זכויות יוצרים) קיימות הגנות נוספות, הכל בהתאם לנסיבותיו של כל עניין ועניין.

רוצה לשאול שאלה הכנס לפורום ליווי עסקי ושותפויות.

עוולת גניבת עין

סעיף 1 לחוק העוולות המסחריות קובע, כי :

"לא יגרום עוסק לכך שנכס שהוא מוכר או שירות שהוא נותן, ייחשבו בטעות כנכס או כשירות של עוסק אחר או כנכס או כשירות שיש להם קשר לעוסק אחר".

יסודותיה של עוולת גניבת העין, כפי שנקבעו בפסיקה הם שניים:

  1. הוכחת מוניטין - על התובע להוכיח כי רכש מוניטין בטובין או בשירות בו הוא סוחר. עליו להראות כי הציבור מזהה את הטובין או השירותים, אותם הוא מציע, עם עסקו (של התובע). כשמדובר בשם עסק, על התובע להוכיח כי הציבור משייך את השם הזה לעסק שבבעלותו.
  2. הוכחת הטעייה – בהוכחת קיומו של חשש סביר להטעיית הציבור, שמא יתבלבל בין הטובין של התובע והנתבע. המבחנים להטעיה כוללים כמה רכיבים: צליל, חזות, סוג הטובים הנמכר, חוג הלקוחות של הטובין וצינורות השיווק של הטובין. על כל אלה מתווספים שני מבחנים כלכליים – בחינת הנסיבות הכלליות הנוגעות לעניין ומבחן השכל הישר".

העוולה הנוכחית של גניבת עין, בחוק עוולות מסחריות, דורשת עדיין, לעומת זאת, כי יתקיים יסוד מסוים של הטעיה, אף שדי עתה בכך כי המצב המטעה מתייחס לקיום זיקה בלבד בין המוצרים או השירותים של הצדדים, ולאו דווקא לזהות של המקור.

ההלכות בפסיקה הוסיפו וקבעו,כי יכול שהטעות תיגרם שלא כתוצאה מסימון המוצר אלא מתכנות ומאפיינים ייחודיים למוצר, שאותן מקשר הצרכן דווקא עם מוצרו של התובע כך שזיהוי המוצר בציבור יכול שיעשה עפ"י עיצובו המיוחד, או אף על פי צורתה החיצונית של אריזתו, ובלבד שהייחוד הוא הגורם לרכישת המוצר, שכן ההטעיה נוצרה בעת ההתבוננות בעיצוב החיצוני.

על מנת להוכיח שמדובר בעוולת "גניבת העין" יש להראות, כי יש מוניטין למוצר המקורי או לשם העסק של המבקש להגן על המוצר ו/או שם עסקו , והמוצר או שם העסק הועתק על ידי צד אחר שאין לו כל קשר עסקי עם המבקש.

לקבלת המאמר במלואו צור קשר עם המשרד




השם שלך (חובה)

הדואר האלקטרוני שלך (חובה)

שם המאמר

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור במאמר זה אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד הרשקוביץ ובין המשתמש, משרד עו"ד גיא הרשקוביץ אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא באתר זה, כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד גיא הרשקוביץ.