עיכוב או ביטול טיסה-"החטא ועונשו"

ב טיפים > מאמרים, מאת 

מי מאיתנו לא חווה או לא מכיר חבר ו/או קרוב משפחה שחווה את התסכול הנוראי כאשר מגיעים לשדה התעופה, בין אם בטיסת "הלוך" לעבר חופשה מדהימה או פגישת עסקים חשובה, בין אם בטיסת "החזרה" שכל מבקשנו הינו להגיע הביתה בשלום, אולם לפתע נודע לכם, כי הטיסה מתעכבת ו/או נידחת ו/או מבוטלת.

לא מעט אנשים אף פנו לחברות התעופה אולם אלה התנערו מכל אחריות. על כן נשאלת השאלה:

מי יתן את הדין ויפצה אתכם על עוגמת הנפש, אובדן הנאה ונזקים כאלו ואחרים אשר נגרמו בשל עיכוב משמעותי בטיסה ו/או ביטולה?

בשנת 2012 "נפל דבר" והמחוקק הישראלי הבין, כי עליו ליתן את הדעת בעניין וחוקק את חוק שירותי תעופה(פיצוי בגין עיכוב או שינוי בתנאיה) התשע"ב 2013,(להלן:"חוק שירותי תעופה"). מרגע זה והילך הנוסעים חדלו להיות "כאסקופה הנדרסת" אל מול חברות התעופה השונות, שהרי מפעיל טיסות אשר יוצאות מישראל ו/או נוחתות בישראל(גם אם מדובר בטיסה משולבת עם חניית ביניים(קונקשיין), יחויבו לפצות כל נוסע בגין עיכוב בטיסה ו/או דחיית טיסה ו/או ביטולה. גובה הפיצוי ומרכיביו הינם בהתאם לפרק זמן שחל בעיכוב הטיסה כפי שנקבע בחוק שירותי התעופה, או בהתאם למצב דברים שבו הטיסה בוטלה.

קיימים שלושה סוגי פיצויים בגין עיכוב טיסה ו/או ביטול טיסה.

 הסוג הראשון : פיצוי הנוסע באמצעות שירותי סיוע (מזונות, לינה, תקשורת).

הסוג השני: השבת עלות הכרטיס או טיסה חלופית (עיכוב של 5 שעות ופחות מ-8 שעות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה).

הסוג השלישי: פיצוי כספי ללא הוכחת נזק בסכומים שנעים בין 1,250 – 3,000 ₪ לכל נוסע (עיכוב מעל 8 שעות או ביטול מוחלט של הטיסה).

דוגמאות

  1. ראובן הגיע לנתב"ג ובידו כרטיס טיסה הלוך ושוב להולנד, כאשר הגיע לעמדת הביקורת הבין, כי הטיסה מתעכבת בשלוש וחצי שעות האם יפוצה ובמה ? חוק שירותי התעופה קובע, כי עיכוב של שעתיים ומעלה בהמראת הטיסה ייחשב כעילה מזכה לקבלת שירותי סיוע ממפעיל התעופה, כך שעל מפעיל התעופה לדאוג לראובן למזונות(ארוחה) שירותי תקשורת .
  2. דוד רכש 4 כרטיסי טיסה לו ולבני משפחתו לארה"ב (טיול בר מצווה לבן הצעיר). לדאבונו, כאשר הגיעו לשדה התעופה התחוור להם על ידי נציג חברת התעופה האמריקאית, כי הטיסה שהיתה אמורה להמריא בשעה 11:50 בלילה תתעכב ועתידה להמריא בשעה 07:20.

כאשר שאל דוד בכעס מה עליו לעשות עד שעה זו, נציג חברת התעופה ענה, כי "אין מה לעשות תקלות קורות ועליו להמתין ולהיעזר בסבלנות, ובינתיים הציע לדוד ומשפחתו שובר לארוחה לכל אחד מהנוסעים ואף אפשרות לבצע שיחות טלפון להודיע על העיכוב. האם נהגה החברה כדין?

חוק שירותי התעופה קובע, כי בגין עיכוב של 5 שעות ופחות מ-8 שעות חייב מפעיל התעופה לדאוג לנוסע לשירותי סיוע לרבות לינה בבית מלון(אם מדובר בטיסת לילה) ומתן אפשרות להשבה מלאה של עלות כרטיס הטיסה או טיסה חלופית. על כן, במקרה שהוזכר, למרות שמפעיל התעופה דאג לנוסע לשירותי סיוע הוא היה מחויב  לעשות שני דברים נוספים:

א.      מאחר ומדובר בטיסת לילה, להפנות את דוד ומשפחתו ללינה במלון על חשבון מפעיל הטיסה ואף לדאוג לו להסעות למלון ובחזרה לשדה התעופה.

ב.      לידע את הנוסע על זכויותיו ובניהם, יכולתו לבחור באם רצונו לקבל השבה של עלות כרטיסי הטיסה או להמתין לטיסת הבוקר.

על כן נראה שחברת התעופה לא נהגה כדין.

מה קורה אם העיכוב בטיסה הינו 8 שעות ומעלה או שבכלל הטיסה בוטלה?

בהתאם להגדרות החוק, עיכוב בטיסה העולה על 8 שעות ייחשב כעיכוב אשר גרם לביטול הטיסה.

במקרה כזה, מפעיל התעופה, חייב לדאוג לנוסע לטיסה חלופית או השבה כספית של עלות כרטיס הטיסה, כמו גם לפצות את הנוסע בפיצוי כספי אשר נא בין 3,000-1,000 ₪ בגין כל כרטיס טיסה דא עקא, גובה הפיצוי הינו תלוי מרחק.

יתרה מזאת,  חלה חובה על מפעיל התעופה לתלות שלט במקום קבלת הנוסעים המודיע לנוסע מהן זכויותיו בגין עיכוב או ביטול טיסה. אי הודעה לנוסע יכול להוות עילה עצמאית מצד הנוסע לקבלת פיצויים לדוגמה בהתאם לחוק שירותי תעופה.

סייג לפיצוי בגין עיכוב או ביטול טיסה

חוק שירותי התעופה מסייג 3 מקרים שבהן העיכוב ו/או ביטול הטיסה לא יחשבו כעילה המזכה בפיצוי כספי :

  1. הטיסה בוטלה בנסיבות שלא היו בשליטתו של מפעיל התעופה.
  2. השבתה או שיבתה מוגנת.
  3. מניעת חילול שבת וחג.

חובת הנטל להוכחה, כי התקיים לפחות אחד מתנאים אלה המהווים סייג לפיצויי הנוסע, מוטלת על כתפי מפעיל התעופה.

מפעיל התעופה סירב לפצות את הנוסע או לא דאג לשירותי סיוע מה דינו?

חוק שירותי התעופה קובע הוראות ברורות לגבי התנהלות מפעיל התעופה בעת עיכוב או ביטול טיסה. אולם, החוק לא מסתפק בהוראות אלו וקובע, כי יכול ומפעיל תעופה יחויב בתשלום פיצוי לדוגמה לנוסע בסך של עד 10,000 ₪ לכל נוסע, אם יפעל בניגוד להוראות חוק זה.

כך לדוגמה, במצב דברים בו מפעיל התעופה לא דאג לשירותי סיוע לנוסע (מזונות, לינה ותקשורת).

דוגמה נוספת, הינה באם תוך 45 ימים מפניית הנוסע, סירב מפעיל התעופה להעביר לנוסע את סכום הפיצוי וכד'.

*** כאן המקום לציין, כי הוראות חוק שירותי תעופה בדבר זכויות הנוסע וחובות מפעיל התעופה לפיצויי הנוסע בגין ביטול ו/או עיכוב בטיסה, אינן גורעות מסעדים או זכויות לפיצויים עפ"י כל דין אחר.

סוף דבר

קוראים יקרים, הגעתם לשדה התעופה והטיסה שלכם עוכבה ו/או בוטלה יש מה לעשות ויכול להיות שמגיע לכם פיצויי לא מבוטל בגין עוגמת הנפש והנזקים שנגרמו לכם.

אנא, תעדו את כל הלך הדברים המתקיים בשדה התעופה, לרבות שמירה של ראיות המעידות על כך, כי בצעתם check in בשדה התעופה ו/או ראיות המעידות על מועד הטיסה המקורי לעומת מועד הטיסה המעודכן.

אתם יותר ממוזמנים לפנות למשרדי בכל שאלה בעניין ו/או להגיב ו/או לשאול באתר המשרד.

 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקיף מעורך דין העוסק בתחום.

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני המופיעים באתר זה שמורות לרבות, הטקסטים, התיאורים, עיצוב האתר, התמונות, וכל חומר אחר הכלולים בו, אם לא נאמר מפורשות אחרת, שמורים למשרד עורכי דין הרשקוביץ ושות' בלבד. אין להעתיק להפיץ, לשכפל, למכור, לפרסם, לשדר או לעשות כל שימוש מסחרי כלשהו בכל או בחלק מתכניו של האתר וכל דבר אחר המוצג באתר אלא אם ניתנה רשות במסמך לכך בכתב ומראש ממשרד עורכי דין הרשקוביץ ושות' ©

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור במאמר זה אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד הרשקוביץ ובין המשתמש, משרד עו"ד גיא הרשקוביץ אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא באתר זה, כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד גיא הרשקוביץ.